kontakt

vatovec@gmail.com

sobota, 14. april 2007

Navade in umetnost

Navad smo vsi navajeni (besedna igra zgolj slučaj).
Vemo kaj so, jih prepoznamo in jih izvajamo skoraj podzavestno. Zasidrajo se globoko v naše možgančke in tam ostanejo, jih niti ne prepoznamo in na koncu nas obvladajo.
Zadnjič sem se s prijateljico pogovarjal od kod navade in zakaj se jih tako tesno držimo? Zanimivo vprašanje. Odgovor? Verjetno iz čiste lenobe. Navada se ustali po preverjanju, ko nekaj naredimo na določen način in nas rezultat zadovolji, pač to ponavljamo, ker približno vemo do kakšnega rezulrata bomo prišli, podobno kot serijska proizvodnja nekega izdelka.
No, pri serijski proizvodnji je to zaželjeno, pri umetnosti, pa,... ne vedno.


garry winogrand - brez naslova (cca. 1950)

Nekateri avtorji s pomočjo teh navad izoblikujejo "stil" način dela. Sprva je to njihova prednost pred ostalimi, ampak se po nekajkratnih iteracijah spremeni v dolgčas,... ponavljanje, je res da da takoj prepoznavnost avtorju, ampak je kot nenehno ponavljanje ene in iste pesmi, čeprav še tako dobra postane na koncu nevzdržna - morda celo zoprna.
Kdo je sploh, avtor, umetnik?
Če govorimo vedno eno in isto smo še vedno umetniki?
Še vedno ustvarjamo ali smo se samo zvalili v naš udobni fotelj ponavljanja in enostavno reproduciramo vedno eno in isto formulo?
To je še posebej res za fotografijo, saj je sama po sebi vezana na mehansko/elektronsko reprodukcijo in se kot fotografi hitro znajdemo "v pasti" tehnike: mehkorisni filter, izredno odprta ali izredno zaprta zaslonka, uporaba določene goriščnice, določenega fotoaparata,... nam hitro preidejo v navado.
Ne me narobe razumet - pri fotografiji je tehnika izjemnega pomena, mislim, da mora pravi fotograf-umetnik obvladati tehnične prepreke oz. svoje orodje do najmanjših potankosti, le tako ga lahko spontano uporablja brez razmisleka, ali pa uporabi prednosti/slabosti tehnike v svoj prid kot krativno možnost,...


david lachapelle - milk maidens (1996)

Ali nismo že v začetku to isto povedali?
Kaj je z novim?
Pravi avtor/umetnik more bit kot otrok, vedno odprt za novotarije, nove situacije in nove interpretacije iste ali druge tematike.
Nikoli si ne smemo dovoliti, da bi nehali postavljat vprašnja.


david vatovec - avtoportret v obrnjenem ogledalu (2007)

Čas je za spremembe.




Ni komentarjev: